پایگاه رهنما:
لبنان طی چند روز گذشته باز هم شاهد ناآرامی بود و برخی از گروههای آشوبطلب با موجسواری بر مطالبات مردمی و با طرح مسائل معیشتی سعی کردند که این کشور را بهسمت هرجومرج و حتی درگیریهای مذهبی سوق دهند.
درباره پشتپرده ناآرامیهای لبنان و اینکه این ناآرامیها از سوی چه جریانی حمایت میشود و هدف طراحان آنها چیست و چه برنامههایی را دنبال میکنند با دکتر «نسیب حطیط» نویسنده و پژوهشگر سیاسی لبنانی گفتوگویی انجام دادیم که محورهای مهم این گفتوگو در زیر میآید:
مشروح این مصاحبه در زیر میآید:
دکتر نسیب حطیط نویسنده و پژوهشگر سیاسی لبنانی در گفتوگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم درباره از سرگیری تحرکات برخی در خیابانها و تبدیل اعتراضات به ضد و خورد و درگیری و اهداف پشت پرده آنها گفت: برخی از لبنانیها به دعوت بعضی از نیروهایی سیاسی راستگرای مسیحی و برخی شخصیتهای اهل سنت بویژه از طرابلس با پشتیبانی بهاء الحریری برادر سعد الحریری رئیس جریان المستقبل به میدان الشهداء در مرکز شهر بیروت آمدند. دعوت به حضور در میدان الشهداء در روز ششم ژوئن شک و شبههایی را ایجاد کرد زیرا تاریخ آن مصادف با تاریخ یورش اسرائیل به لبنان در ششم ژوئن سال 1982 میلادی بود. در نتیجه، باعث بروز موضعی اختلاف برانگیز در لبنان یعنی تحویل سلاح مقاومت و خلع سلاح آن و اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت شد که خواهان تحویل سلاح همه شبه نظامیان لبنانی - بدون مستثنی کردن جنبشهای مقاومت - است. همه اقشار ملت لبنان اتفاق نظر دارند که مقاومت یک تشکیلات شبه نظامی نیست بلکه یک نیروی منظم و مکمل ارتش و ملت لبنان در دفاع از لبنان و آزادسازی اراضی اشغالی آن و جلوگیری از حملات اسرائیل به لبنان از سال 1948 میلادی – تاریخ اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی- است.
وی افزود: این موضع اختلاف برانگیز با دستور از خارج از کشور و به طور خاص دستور دولت آمریکا مطرح شد و (حزب) نیروهای لبنانی و (حزب) کتائب لبنان (از احزاب جریان 14 مارس) و برخی نهادهای جامعه مدنی وابسته "حزب 7" و نظایر آن نوک پیکان در این قضیه بودند. اینها خواستههای معیشتی مردم را زیرپا گذشتند و از آن عبور کردند و این امر در لحظهای تعیین کننده برای لبنان روی داده است که نمیتوان تنگنای اقتصادی و مشکلات ناشی از آن را به علت سلاح مقاومت دانست بلکه علت محاصرهای است که دولت آمریکا علیه مقاومت و حامیان آن اعمال کرده است.
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که چه کسانی پشت پرده تحریم مردم در لبنان هستند، گفت: طرح این موضوع اختلاف برانگیز در خارج از سبک و سیاق طبیعی آن واکنش حامیان مقاومت را به همراه داشت. برای آنکه رسانههای غربی این تحرکات (طیف یاد شده) را صدای واحد لبنانیها تعبیر نکنند و اینگونه القا نکنند که ملت لبنان در سالروز یورش اسرائیل برای خلع سلاح مقاومت تلاش میکند، لازم بود که طیف مقابل نیز صدای خود را در برابر صدای مشکوک این طیف بلند کند و در قالب یک مقاومت مدنی برای پاسداری از سلاحی است که از لبنان دفاع میکند، واکنش نشان دهد.
این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: در این فضا، اقداماتی تحریک آمیز و درگیریهایی در ابتدا با پرتاب سنگ روی داد و سپس برخی مسائل عقیدتی مورد اختلاف از جانب برخی رسانههای فتنه انگیز برای تحریک مردم علیه یکدیگر در سطح اسلامی و در سطح مسیحی مطرح شد. اسامی طرفهایی که چنین دعوتی کردند، مشخص است؛ هرچند هوداران برخی احزاب با تبدیل شدن مطالبات معیشتی به مطالبات سیاسی که لبنانیها درخصوص آنها اتفاق نظر ندارند، تحرکات را ترک کردند. در نتیجه این تحرکات خارج از چارچوب معمول داخلی لبنان بود و در سبک و سیاق خارجی و دخالت خارجی آمریکا انجام شد.
دکتر نسیب حطیط در پاسخ به سوالی درباره تفاوت تحرکات شنبه اخیر با تحرکات آغاز شده از 17 اکتبر گذشته گفت: تفاوت در اینجا است که تحرکات 17 اکتبر در قالبی طبیعی برای خواستهها و مطالبات معیشتی و توقف فساد و هدر دادن منابع و بازگرداندن پولهای غارت شده با شعار اصلاحات داخلی و لزوم شفاف سازی نهادها زیر نظارت مردم روی داد. اما تحرکات ششم ژوئن جاری کاملا سیاسی بود و ارتباطی با خواستهها و مطالبات مردم و موضوعات اقتصادی نداشت بلکه در قالبی فریبکارانه و خباثتآمیز انجام شد تا از فقر و مشکلات معیشتی مردم و محاصره آمریکا علیه لبنان سوء استفاده کنند و خواستهها و مطالباتی سیاسی را مطرح کنند اما برگزار کنندگان این تحرکات شکست مفتضحانهای خوردند. آنها بعد از ناکامی و ناتوانی در طرح این مسائل اختلاف برانگیز از شعارهای خود دست کشیدند و راه فتنه انگیزی بین شیعیان و مسیحیان و بین شیعیان و اهل سنت را در چند منطقه بیروت و ساحل در پیش گرفتند. آنها تلاش کردند تا این فتنه انگیزی را با تکیه به فایلهای ویدئویی ساختگی و شایعهسازی و فتنه انگیزی با استفاده از برخی شبکههای تلویزیونی لبنانی مشکوک و شناخته شده انجام دهند.
ارسال نظرات